Cheung Chau rozpoczął naukę gry na wiolonczeli w wieku 7 lat i już w dzieciństwie honorowany był  najwyższymi nagrodami na Hong Kong Schools Music Festival. W wieku 12 lat otrzymał I nagrodę w Commercial Radio Prize Competition, pozostając do dziś najmłodszym  zwycięzcą w historii tego konkursu. Jako czternastolatek wykonywał Wariacje na temat rokoko P. Czajkowskiego z towarzyszeniem Hong Kong Philharmonic Orchestra. The Sing Tao Daily określił go jako "rzadki klejnot na polu muzyki" . Piętnastoletni wiolonczelista został nagrodzony pełnym stypendium przez the Colburn School of Performing Arts w Los Angeles, a w następnych latach otrzymał pełne stypendia the Harid Conservatory oraz the Yale School of Music. Zwyciężył w konkursie "Artist of Tomorrow", otrzymał stypendium Young Musicians Foundation i nagrodę im. Stanley Knight i Lucy G. Mores. Uzyskał pierwszy w historii New England Conservatory podwójny tytuł doktorski w zakresie dyrygentury oraz gry na wiolonczeli. Jego profesorami gry na wiolonczeli byli: Eleonore Schoenfeld, Aldo Parisot, Colin Carr i  Johanne Perron. Występował również w lekcjach mistrzowskich z profesorami: Yo-Yo Ma, Ralph Kirshbaum i Lawrence Lesser. Cheung Chau studiował dyrygenturę u maestra Jormy Panuli i Franka Battisti. Swoje dyrygenckie umiejętności doskonalił u takich mistrzów, jak Edo de Waart, David Zinman (w Aspen), Alan Gilbert, Esa-Pekka Salonen. 

Artysta koncertuje jako solista i kameralista w USA, Hongkongu, Macao, Chinach, Niemczech, Polsce, Szwecji, Finlandii, we Włoszech i na Litwie. Występował jako solista z Hong Kong Philharmonic Orchestra, Hemet Symphony Orchestra, Macao Chamber Orchestra, Brentwood-Westwood Symphony Orchestra. Nagrywał dla Hong Kong Radio and Television Corporation, China Central Television, Norddeutscher Rundfunk, Acte Préalable. Irish Radio. Występował w Radiu Merkury i TVP Poznań. Występował m. in. w Merkin Hall i w Klubie Yale w Nowym Jorku, Jordan Hall w Bostonie i w Fine Arts Recital Hall w Ambassador College, Miami, Providence, Salt Lake City,  Sztokholmie, Warszawie, Pekinie  i na Sardynii. Cheung Chau jest członkiem Atmy Tria, które tworzy z pianistą Sławomirem Dobrzańskim oraz ze skrzypaczką Blanką Bednarz. Zespół koncertował w Niemczech, Szwecji, Chinach, we Włoszech, na Litwie, wielokrotnie w USA i w Polsce, uzyskując uznanie krytyków i przyciągając rekordowe tłumy publiczności. W dorobku fonograficznym Cheunga Chau w podwójnej roli wiolonczelisty i dyrygenta znajduje się płyta CD wydana przez Acte Préalable (AP0181) z  utworami Romana Palestra i Pawła Kleckiego, Z Atma Trio wiolonczelista nagrał dla tej samej wytwórni tria fortepianowe Mendelssohna i Ravela (AP0 172). Można go także usłyszeć na wydanym przez Acte  Préalable w 2013 roku albumie "Maria Szymanowska" Complete Piano Works" (AP0281-83).

Obecnie większość jego czasu pochłania dyrygentura. Cheung Chau jest dyrektorem orkiestr symfonicznej i kameralnej w Utah Valley University, gościnnym dyrygentem Utah Valley Youth Symphony oraz dyrektorem  Sinfonietty Polonii w Poznaniu, z którą występuje w Polsce, a także odbył dwie trasy kopncertowe w Chinach, występował kilkukrotnie w Niemczech i we Francji. Zajmuje się również  pracą pedagogiczną w Utah Valley University na stanowisku Assistant Professor. Gazeta Wyborcza chwali go za ”otwarty umysł, powiew inności, kreowanie pastelowych pejzaży oraz piękne, niewymuszone i przekonujące interpretacje”, „duże wyczucie polskich klimatów w jego interpretacji muzyki  Lutosławskiego i Szymanowskiego”. Po debiucie z Xiamen Philharmonic Orchestra w Chinach Xiamen Business News napisał: ” (Chau) dyrygował w sposób zdecydowany i odważny. Był pełen entuzjazmu, pewności siebie, determinacji, wyrażał klarownie swoje uczucia i  sprawnie poprowadził orkiestrę, dedykując publiczności znakomity koncert”. 

Po wygraniu przesłuchań na "dyrygenta asystenta" w Hong Kong Philharmonic, Chau pracował i występował z tą orkiestrą w wielu znaczących projektach, dyrygował orkiestrą Hong Kong Philharmonic w transmitowanym przez liczne telewizje jubileuszowym koncercie z okazji 10-lecia powrotu Hongkongu do Chin, z udziałem pianisty Lang Langa. Wśród dziesięciotysięcznej widowni w Hong Kong Convention Center obecny był prezydent Chin Hu Jintao. 
Dyrygował  gościnnie m. in. Williamsport Symphony Orchestra w USA, Theater Nordhausen/Loh Orchester w Niemczech,  Moskiewską Orkiestrą Symfoniczną, chińskimi orkiestrami filharmonicznymi w Tianjin, Xiamen, Wuhan, Xinhua, orkiestrą Inner Mongolia Opera Theater,  polskimi orkiestrami filharmonicznymi w  Lublinie, Kielcach Olsztynie i Wałbrzychu, orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Gävle Symphony Orchestra i SAMI Sinfonietta w Sztokholmie, Vaasa City Orchestra i Sibelius Academy Symphony Orchestra w Finlandii, International Association of Southeast Asian Schools (IASAS) Cultural Convention Orchestra in Jakarta, Indonesia. 
Jako dyrektor muzyczny i dyrygent Cheung Chau prowadził Bloomington Symphony Orchestra w Minesocie, Central Pennsylvania Symphony i Manchester Symphony and Chorale, a także akademickie orkiestry w Connecticut Universityy, Haverford College oraz Georgia Southern Symphony.

W 2011 roku Cheung Chau był dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Karola Szymanowskiego w Pekinie w ramach Zagranicznego Programu Polskiej Prezydencji w UE, na którym występował także w podwójnej roli: dyrygenta połączonych połączonych zespołów China National Symphony and Choir i Sinfonietty Polonii i  i wiolonczelisty Atma Trio w Beijing Concert Hall i Forbidden City Concert Hall. 

Współpracował z GBYSO w Bostonie, prowadził lekcje mistrzowskie w wielu uczelniach USA, m. in. w Lawrence Conservatory i w NEC Preparatory Division oraz w Chinach. 


Powrót do poprzedniej strony Wersja do druku Powrót na górę strony